Anna Cieślak: Droga wadaiko? Hm, brzmi ciekawie. Cieszę się, że znowu dowiem się czegoś nowego o japońskich tradycjach.
Ryotaro Sakamoto: W mitologii japońskiej bębny pojawiły się już ponad 2600 lat temu. Bogini słońca, Amaterasu, pokłóciła się z bratem i skryła w jaskini. Inni bogowie urządzili festiwal przed jaskinią, podczas którego grali na bębnach. Grali bardzo długo, aż Amaterasu usłyszała dźwięk. Zastanawiała się, co się dzieje na zewnątrz, i wróciła do świata.
Anna Cieślak: Graniem na bębnach wywołali ją z pieczary?
Ryotaro Sakamoto: Tak.
Anna Cieślak: Wyszła na zewnątrz i słońce wróciło na ziemię.
Ryotaro Sakamoto: Tak.
Anna Cieślak: No to Ty ostatnio musiałeś dużo bębnić, bo popatrz, ile mamy słońca.
Masz specjalne kimono do grania na bębnach?
Ryotaro Sakamoto: Tak. To jest, jak ja to nazywam, pas.
Anna Cieślak: A jak się gra na bębnach?
Ryotaro Sakamoto: Spróbujmy. Masz tutaj pałeczki. Stań tak, żeby pępek był na wysokości bębnów. Trzeba ustawić się nisko.
Anna Cieślak: Aha, na ugiętych nogach, tak jak do szermierki?
Ryotaro Sakamoto: Tak, tak, dokładnie. Podnosisz pałeczki, najpierw łokieć, potem nadgarstek, na końcu uderzasz. Dokładnie tak, bardzo dobrze.
Anna Cieślak: Jaka energia!
Ryotaro Sakamoto: Są dwie siły − fizyczna i psychiczna.
Anna Cieślak: To, co jest w środku, wyzwala siłę, z którą uderzasz w bęben.
Ryotaro Sakamoto: Dźwięk bębnów porusza ludzkie serce dopiero wtedy, kiedy objawi się ta druga siła. Jak uderzamy w bębny, to czujemy, przypominamy sobie, jak byliśmy w łonie matki. Przypominamy sobie bicie jej serca. Jak biegasz, to masz dobrą kondycję i będziesz mogła uderzać szybciej.
Anna Cieślak: Ty chyba biegasz więcej!
Ryotaro Sakamoto: I to właśnie jest energia. Jest różnica, spróbuj.
Anna Cieślak: Aaa! Wyzwoliło mi się! Czuję, że się lekko uwolniłam. Super. Wadaiko jest pięknym aktorskim ćwiczeniem, które pomogło mi przywołać energię ciała. Jak mówi Ryotaro − świątyni silnego ducha.
Poznaj lepiej naszych bohaterów:
Anna Cieślak: Aktorka
Samochód: Mitsubishi Eclipse Cross PHEV
Materiał zrealizowany przy współpracy:
Mistrz Ryotaro Sakamoto: Warszawska Szkoła Języka Japońskiego
Autorzy:
Scenariusz i reżyseria: Kinga Ossowska, Andrzej Ripper
Produkcja: Andrzej Ripper
Muzyka: Vadym Kuznietsov